Ma Balise
Communiceer met een kleine NFC-tag of een QR-code met uw doelwit op hun smartphone, op de juiste plaats, op het juiste moment

Blog

QR-code – NFC: waarom elk boek dat u in 2022 publiceert deze zou moeten hebben

Livre NFC

Voeg QR-codes en NFC-tags toe om uw lezers extra materiaal te laten zien via video’s, afbeeldingen of zelfs audioclips.

Met de komst van technologie is de aandachtsspanne van mensen drastisch afgenomen.

Volgens een onderzoek van Microsoft Canada is de gemiddelde aandachtsspanne van een gewoon mens tegenwoordig slechts acht seconden.

Eindeloos scrollen op onze sociale media-apps en stoppen om een ​​paar spannende artikeltitels te lezen, is waarschijnlijk het enige dat de meeste mensen op een dag lezen.

Bijna alle boeken zijn tegenwoordig verkrijgbaar als e-books, terwijl paperbacks te traag zijn om te bestellen en te lezen. Bovendien is lezen op Kindle handig omdat je je hele bibliotheek overal mee naartoe kunt nemen.

Maar wees gerust, dit is niet het einde van de boeken. Een meerderheid van de bibliofielen leest nog steeds graag een fysiek boek. Als bewijs: het nog steeds hoge aantal fysieke boeken dat elk jaar wordt verkocht.

De meeste boeken die je leest in de trein, op het strand, enz. zullen in elektronische versie zijn, maar als het om een ​​groter boek gaat, zullen de meeste mensen liever de papieren versie raadplegen. Hier wordt het belangrijk om een ​​digitaal tintje aan je werk toe te voegen, zodat de lezer meer kan ontdekken. (Er is geen klikbare link op papier)

En om de online wereld en de offline wereld met elkaar te verbinden, kun je altijd een QR-code gebruiken. Of, nog beter, een NFC-tag.

U kunt QR-codes maken om u te helpen online in contact te komen met uw lezers en hun leeservaring veel aangenamer te maken. U kunt een NFC-tag plaatsen om deze toegang voor uw lezer nog gemakkelijker te maken. Een NFC-tag is nog makkelijker te lezen dan een QR-code.

Wat kunnen QR-codes of NFC tags voor je boek doen?

Betrek uw lezers met extra inhoud op hun smartphone. Kom in contact met je lezers, genereer interactie, laat ze extra content zien, deel wat afbeeldingen of video’s, zorg dat mensen het boek willen kopen.

Houd uw lezers betrokken door video- en afbeeldings-QR-codes toe te voegen.

Voeg QR-codes toe om uw lezers extra materiaal te laten zien via video’s, afbeeldingen of zelfs audioclips.

Als u bijvoorbeeld een kookboek schrijft, kunt u door QR-codes toe te voegen om uw lezers om te leiden naar instructievideo’s, ze het proces gemakkelijker en sneller begrijpen. Het werkt zelfs als u de auteur van een leerboek bent. Voeg een video QR-code toe met de tekst om een ​​complex concept uit te leggen of laat ook extra afbeeldingen aan de lezer zien.

Het gebruik van video-QR-code bij jonge studenten is bijzonder nuttig. Opvoeder Nadine Gilkison deed het met verhalenboeken. Om het vertellen van verhalen interactiever en leuker te maken, heeft ze kaarten gemaakt met unieke QR-codes die, wanneer ze worden gescand, het bijbehorende videoboek op het apparaat weergeven. De kaart heeft een kleurrijke afbeelding uit het verhalenboek en daarnaast een unieke code, alles in de tekening van een smartphone. Bij het scannen met een smartphone of tablet worden de leerlingen meegenomen naar een videoboek op Storyline Online, waar beroemdheden verhalen voor kinderen voorlezen. Deze kaarten kunnen in de klas worden gebruikt of zelfs naar huis worden gestuurd.

Ontdek wat lezers van je boek vinden

Laat uw lezers u feedback geven terwijl ze uw boek lezen. Zo krijg je niet alleen algemene feedback op je boek, maar zelfs bijvoorbeeld hoofdstuk voor hoofdstuk. Voeg een code toe aan het einde van het boek of na elk hoofdstuk om uw lezers door te verwijzen naar een recensiepagina.

Om je lezers betrokken te houden na het lezen

  • Verander de inhoud van uw QR-code of NFC-tag in de loop van de tijd om uw lezer aan te moedigen regelmatig terug te komen om uw nieuws te ontdekken. Houd uw lezers op de hoogte: voeg een dynamische QR-code toe zodat uw lezers op de hoogte kunnen worden gehouden van updates voor uw nieuwe boek, een bijeenkomst van een boekenclub en meer.
  • Leid lezers naar uw sociale media of website om meer bezoekers te trekken: druk een QR-code op de achterkant van uw boek af die uw sociale-mediaprofielen of website koppelt, zodat uw lezers u kunnen volgen. Op deze manier kunt u ook communiceren met uw lezers, waardoor de betrokkenheid verder toeneemt. Het zorgt er ook voor dat er verkeer naar uw website komt.
  • Moedig uw lezers aan om op verschillende platforms een recensie of opmerking over uw boek achter te laten.

Test uw QR-code en zorg ervoor dat deze werkt tot de verwachte periode

Voordat u uw QR-code afdrukt en verspreidt, moet u deze meerdere keren testen met verschillende besturingssystemen. Vraag eerst de mensen om je heen om de code op hun respectievelijke smartphones te scannen. Dit zou u moeten helpen bepalen of uw code werkt. Zorg er ook voor dat u uw abonnementskosten op tijd betaalt, zodat uw code nooit stopt met werken. Vergeet niet om de grootte en het contrast van uw QR-code zorgvuldig te kiezen om een ​​goede leesbaarheid op alle apparaten te garanderen. Zie ons artikel over best practices voor QR-code

We raden je ten zeerste aan om een ​​speciaal platform te gebruiken voor de inhoud van je QR-code of NFC-tag. Zo weet u zeker dat uw content perfect leesbaar is op de smartphone van uw lezer. Met speciale platforms kunt u ook de eindbestemming van uw QR-code of NFC-tag wijzigen. Speciale platforms zoals die van Ma Balise bieden u het voordeel dat u specifieke inhoud aan elk van uw boeken kunt koppelen. Dit is veel effectiever dan een link naar uw website, die meer algemeen van aard is, waar de lezer de inhoud moet vinden die hem interesseert. Door op een speciale pagina te komen, vindt uw lezer precies wat hij zoekt over het boek dat hij in de hand heeft. U heeft er natuurlijk voor gezorgd dat er links naar uw site en uw online winkel zijn toegevoegd, zodat de gebruiker zijn bezoek gemakkelijk kan voortzetten en nieuwe aankopen kan doen.

Neem contact met ons op om erachter te komen hoe u een NFC- of QR-codecampagne opzet voor uw volgende editie.

TERUG NAAR BLOG