NFC, een ultrakrachtige en weinig bekende tool
Misschien heb je dit logo al gezien in de instellingen van je Smartphone zonder echt te weten wat het was.
Sommigen vertelden je dat het was om met je telefoon te betalen. Dit is niet onjuist, maar vooral beperkend voor de omvang van de mogelijkheden die worden geboden door deze kleine sensor waarmee uw apparaat is uitgerust. Ontdek in deze korte video hieronder (in het Engels) de vele toepassingen die deze technologie biedt. Vervolgens leg ik uit hoe en waarom je het kunt gebruiken voor je marketing en communicatie.
Zoals je kunt zien in de video hierboven, is het heel gemakkelijk te gebruiken. Na het activeren van de functie op uw smartphone, ontgrendelt u elke keer dat u deze gebruikt eenvoudig uw scherm en plaatst u de telefoon tegen (of bijna) de NFC-tag (of chip). En dat is het, de truc is gedaan, de actie is volbracht. Verbinden met wifi, een deur openen, aankopen betalen, een actie valideren, informatie verkrijgen, al deze dingen zijn nu toegankelijk in één enkel gebaar.
Als al deze uitwisselingen mogelijk zijn, waarom zouden we het dan niet gebruiken voor marketing- en communicatiedoeleinden?
Stel je voor, we bezoeken de Internationale Tentoonstelling van “alles en nog wat”. (Ik zal je laten zien wat er op dit soort beurzen kan worden tentoongesteld.) We dwalen door de gangpaden en je blik valt op een object, een dienst, een leverancier. Daar staat de verkoper met lange tanden al klaar om op je te springen en je voelt je er ongemakkelijk bij. Of beter nog, het is een interessant product en elke verkoper heeft het al druk. U wilt toch informatie. Gelukkig is er een #NFC-tag om je te redden. Hop! U tekent uw smartphone en hier is de informatie direct toegankelijk op uw kleine scherm. U bladert op uw gemak door de informatie met links naar video’s, handleidingen, enz. U bent overtuigd van het product en klikt op de online bestelknop. Eenvoudig en efficiënt.
Met Ma Balise kunt u deze informatiepagina’s maken, of kortingsbonnen aanbieden aan uw shoppers, om uw klanten te behouden met een programma dat werkt door simpelweg de gsm aan te raken. Zelf maak ik gebruik van de diensten van Ma Balise (Linked In) die mij een kleine sleutelhanger aan mijn visitekaartje heeft gegeven. In een aanraking van Gsm ontvangt mijn tegenpool mijn bericht en kan mijn gegevens automatisch opslaan in zijn contacten. Geen coderingsfouten meer voor het e-mailadres, de naam wordt altijd correct gespeld en u weet zeker dat het gecodeerde telefoonnummer correct is!
In e-commerce, en zelfs in traditionele handel, is het altijd moeilijk om een bericht na aankoop over te brengen. Voorzie je verpakking van een NFC-tag en bezorg de nodige boodschap of tutorial. Met het verontrustende gemak om het bericht op elk moment te kunnen wijzigen. Zien we dit in beelden?
Nemen we een concrete casus? De broodjeszaak vlakbij het kantoor biedt dagelijks een actie aan. Wat een verspilling van papier om het 3 keer per dag op meerdere plaatsen te plaatsen. Met Ma Balise kun je ‘s ochtends een koffie aanbieden bij aankoop van 2 croissants, ‘s middags de boodschap wijzigen en een frisdrank aanbieden bij aankoop van 2 broodjes en ‘s avonds wisselen we en bieden we bijvoorbeeld het dessert aan. De volgende dag nemen we hetzelfde en beginnen opnieuw. Geen verspilde posters meer die 3 keer per dag verwisselen. Wat een tijdwinst! En de natuur zal je dankbaar zijn voor het besparen van papier.
Voor bars en restaurants is het niet langer nodig om de kaarten en menu’s op de tafels te wijzigen. De a la carte gerechten voltooid maar uitverkocht. Veranderingen zijn onmiddellijk.
Bekijk de veelheid aan marketing- en communicatiemogelijkheden die deze kleine sensor in 81% van de smartphones (in 2019) zowel Android als Iphones biedt!
Voor degenen die verder willen gaan, hier is de link van mijn vorige artikel : Marketing NFC, les clés du succès.
Als je vragen hebt over het gebruik, de implementatie, de strategie om met de NFC te adopteren, aarzel dan niet om een bericht achter te laten, ik help je graag verder.