Ma Balise
Communiceer met een kleine NFC-tag of een QR-code met uw doelwit op hun smartphone, op de juiste plaats, op het juiste moment

Blog

De Super Bowl-advertentie van COINBASE bewijst dat QR-codes meer zijn dan alleen herkenning brengen

Met het juiste gebruik van QR-codes kunt u traditionele advertentie-indelingen omzetten in kansen voor uw eigen gegevens.

QR-codes zijn zeker geen nieuwe marketingtool, maar de Super Bowl-commercials van Coinbase laten zien dat deze 2D-barcodes een krachtige manier zijn om interactie met historisch onopvallende media, televisie, te vergemakkelijken. Coinbase-commercials waren gewoon QR-codes die op het scherm stuiterden en het internet (en tijdelijk de Coinbase-website) tijdens het spel op zondagavond bijna vernietigden. Gemaakt met Accenture Interactive, bracht deze plek meer dan 20 miljoen hits per minuut naar de bestemmingspagina. Dit was zes keer de betrokkenheidsprognose, zei Kate Rouch, Chief Marketing Officer van Coinbase in een blogpost van het bedrijf.

Coinbase stuiterende QR @ Superbowl finale 2022

Geen acteurs. Geen scènes. Geen achtergronden. Geen merknaam. Geen dialoog. Gewoon een QR-code. De Super Bowl-advertenties van Coinbase zijn uniek. Een advertentie die was gemodelleerd naar een oude, van kleur veranderende dvd-screensaver, stoonde een eenvoudige QR-code die op een zwart scherm stuiterde. Met gamemuziek geïnspireerd op de jaren 90, werden de advertenties 60 seconden lang rustig afgespeeld, en velen van ons pakten onze telefoons en scanden ze om erachter te komen waar we naar keken.

Volgens een onderzoek van advertentie-uitwisselingsbedrijf Sharethrough opent 79% van de tv-kijkers hun mobiele telefoon tijdens reclameblokken, dus consumenten zijn al klaar om te profiteren van beschikbare advertenties. Dit, in combinatie met het toegeven dat 76% van de kijkers niet actief naar advertenties kijkt, zegt Sharethrough dat de CTV QR-code de aandacht van de kijkers vasthoudt tijdens reclameblokken. Ik geloof dat het nuttig zal zijn.

Volgens een Twitter-woordvoerder stond Coinbase vanaf zondagavond in de top vijf van Twitter’s populairste merken, van de 186e plaats in de App Store naar de tweede plaats op het financiële mediamerk Blockworks. “Creative Brief heeft specifiek ideeën gepromoot die deelname aan de crypto-economie aanmoedigen, niet alleen merkbetrokkenheid”, zei Alex Woods, zakelijk leider van Accenture Interactive, die het werk van Coinbase leidde, in een e-mail. Ik deed. Terwijl andere merken QR-codes opnemen in big game-marketing, heeft Coinbase van QR-codes de ster van hun Super Bowl-debuut gemaakt. Coinbase zag de Super Bowl als meer dan een kans om naamsbekendheid te vergroten in een relatief nieuwe categorie. Het is aangetoond dat dit soort activeringen, indien correct uitgevoerd, de werkelijke KPI’s stimuleren, zoals: Meer websiteverkeer en app-downloads en het verzamelen van belangrijke first-party data. Hoewel sommige van deze activeringen nog grotendeels in de schijnwerpers staan, bewijzen marketingtools hun echte waarde voor het merk door de verkoop, downloads en conversies te verhogen.

Hier zijn enkele verbluffende cijfers van deze advertentieplek:

✅ Slechts 60 seconden belichting!
✅ Uitzendkosten van $ 14 miljoen tijdens de finale.

Resultaten :

✅ De enige Super Bowl-advertentie die de krantenkoppen op Google haalt.
✅ De Coinbase App op de 2e plaats in de App winkel. Het was 186e een paar uur voordat de commercial werd uitgezonden!
✅ De server crashte zo veel verkeer op hun app was kolossaal!
✅ 20 miljoen gebruikers ingelogd in de eerste minuut! Dit is meer dan al het verkeer dat Coinbase tijdens zijn bestaan heeft gegenereerd!
✅ 500.000 organische zoekopdrachten op Google!
✅ Alle grootste media namen de info over en spraken over het #QR #coinbase fenomeen

Denk QR code, denk Ma Balise !

QR als hoofdpersoon

Marketeers gebruiken traditioneel QR-codes als secundaire begeleiding bij paaseieren of grotere activeringen, maar Coinbase heeft laten zien dat technologie een leidende rol kan spelen. “Coinbase maakte van QR het hoofdpersonage en kreeg het resultaat van het hoofdpersonage”, zei Brian Armstrong, CEO van Coinbase.

Opgemerkt moet worden dat Coinbase $ 14 miljoen heeft uitgegeven om de aandacht van de toeschouwers te trekken – allemaal voor een QR-code.

Hoewel QR begin 2010 voor het eerst als marketingtool verscheen, bleef technologie niet populair en werd deze vervangen door meer levendige mobiele tactieken zoals augmented reality. Pandemieën hebben geleid tot de heropleving van QR-codes die contactloze protocollen in het dagelijks leven mogelijk maken. Consumenten zijn gewend geraakt aan het scannen van menu- en postercodes, en merken in alle categorieën hebben marketingtools geïmplementeerd. Deze acceptatie is een van de redenen waarom QR-codes hun hoogtepunt kunnen bereiken. “[Tijdens de pandemie] hadden de meeste mensen een consumentenervaring met een QR die hun ogen opende, en ik denk dat wat je zondagavond zag, is dat mensen ervaringen die ze hebben gehad beginnen te vertalen naar veel grotere kanalen”, zei Brian Armstrong, CEO van Coinbase .

Door advertenties rond QR-codes weer te geven, hebben consumenten genoeg tijd om ze weer te geven. Dit is essentieel voor het genereren van webverkeer en downloads (de veel kortere code voor Liquid Death ontving slechts 52 hits per merk vergeleken met het succes van de code van 1 minuut van Coinbase). “In de afgelopen jaren begrepen de meeste kijkers van de game, met de bijgewerkte relevantie van de QR-code, snel wat het was en hoe ze een mobiele telefoon moesten gebruiken om de QR-code te manipuleren.” Nick Miaritis, Executive VP van Vayner Media, zei in een e-mail.

Coinbase had een betere gebruikerservaring moeten kunnen creëren met betrekking tot QR-codes. Sommigen suggereren dat de code mensen naar verschillende bestemmingspagina’s kan sturen, afhankelijk van of de persoon al een actieve gebruiker of een nieuwe gebruiker is. Dit heeft mogelijk bijgedragen aan het behoud van de duurzaamheid van het platform en het voorkomen van ongevallen tijdens de spits.

“We willen KPI’s matchen met de klanten die scannen”, zegt Brian Armstrong, CEO van Coinbase.

Dubbele datawinst

Een ander voordeel van QR-codes is het verzamelen van interne gegevens. Gebruikers die toegang kregen tot de Coinbase-, StockX- of Liquid Death Super Bowl-links werden gevraagd om inloggegevens in te voeren, zoals hun naam en e-mailadres. Deze referenties kunnen later worden gebruikt voor targetingwerk. “In een tijdperk van strengere privacywetten mogen bedrijven als Coinbase hun vermogen om hun eigen databases te bouwen niet onderschatten,” zei Taylor. Gezien het feit dat Super Bowl-advertenties voor zo’n groot publiek verschijnen, maakt het koppelen van een QR-code aan een promotie effectieve gegevensverzameling mogelijk, zei Taylor.


QR-codes bieden ook nog een ander voordeel bij het vastleggen van uw eigen gegevens. Stuur gegevens rechtstreeks naar uw merk zonder dat u ondersteuning nodig heeft van externe platforms zoals social of search. “Wat er zondagavond gebeurde, is dat QR-bedrijven hun gegevens niet alleen rechtstreeks ophalen, maar ook verkrijgen, optimaliseren en toevoegen aan hun systemen voor verkoop aan concurrenten. Dat heb ik vermeden”, aldus Armstrong.

Gegevens die zijn verkregen via de QR-code van Intuit kunnen bijvoorbeeld worden verzameld op Twitter en worden gebundeld met andere gegevens voor verkoop als marketinganalyse, maar de eigen gegevens van Coinbase werden alleen naar Coinbase verzonden. Of het nu gaat om activering via tv of buitenshuis, deze voorzichtigheid biedt nog een reden om te vertrouwen op de QR-code van uw advertentie. “Er is hier een secundair voordeel, namelijk dat het een echt significant voordeel biedt in het vermogen van merken om zich op de lange termijn te differentiëren”, zegt Brian Armstrong, CEO van Coinbase.

Interessant is dat Meta snel in het tij kwam van de virale QR-code van Coinbase. Het bedrijf tweette zijn eigen stuiterende QR-code. Dit is gekoppeld aan de door Foo Fighters geleide VR-afterparty van het bedrijf die na de game is gepland..

Wat heeft Coinbase goed gedaan met deze QR-codecampagne?

Houd er allereerst rekening mee dat deze advertentie eigenlijk een product is van het COVID-tijdperk. Deze campagne zou niet hebben gewerkt zonder een verrassende toename van de reguliere acceptatie in de afgelopen twee jaar en een bijna tweede natuur van een QR-codescan.

De reclame-esthetiek van Coinbase is intrigerend en ontworpen om de herinneringen op te roepen van een oude stuiterende dvd-screensaver van 20 jaar geleden :

Waar had Coinbase het nog beter kunnen doen?

De QR-code die in Coinbase wordt gebruikt, verwijst naar een eenvoudige web-URL … dat is alles. Zowel vanuit het oogpunt van UX als data usability was dit waarschijnlijk de grootste gemiste kans voor de campagne.

De bestemmingspagina had ook andere analysescripts kunnen bevatten, zoals Facebook/Google SDK (Conversion Tracking en Audience Retargeting). Dit laatste had Coinbase kunnen helpen om de lange staart van conversies van deze campagne in de komende weken uit te breiden. Deze mogelijkheden zijn inbegrepen bij het Ma Balise Nearby platform. Door uw campagne aan te sturen met statistieken, krijgt u een beter inzicht in uw doelgroep en leidt u naar een betere UX

Toch was het gebruik van QR-codes door Coinbase niet perfect. Sommige Twitter-gebruikers hebben hun bezorgdheid geuit over hun privacy over de verspreiding van gevaarlijke links die lang de QR-ruimte hebben geplaagd, vooral omdat de naam van Coinbase pas aan het einde van de 60 seconden durende advertentie verscheen.

We moeten toegeven dat het best goed was.

Het trok 100 procent de aandacht van mensen.

Hoewel er een paar mogelijke verbeterpunten waren, was het een bijzonder succesvolle campagne die de Coinbase-app van de 186e plaats naar de 2e plaats in de App Store verhoogde en de volgende dagen ieders gesprek greep.

U hoeft niet zo’n groot bedrijf te zijn of zoveel geld uit te geven om te slagen met een QR-advertentiecampagne. Neem contact met ons op om te leren hoe u het op uw KMO-niveau kunt maken.

TERUG NAAR BLOG